Grillad Sesami & Miso Kyckling


När jag först kom till Sverige var jag förvånad över att färsk kyckling är så dyrt .. I Japan använder vi knappast fryst men färsk kyckling. Men färsk kyckling är billigt i Japan, kanske 45 kronor för 1 kg och till försäljning 30 kr för 1 kg. Men nu har jag vant sig vid att köpa fryst kyckling.

Grillad kyckling med miso är en sorts traditionell maträtt i en region i Japan. Men jag ordnade det lite att lägga till mer smak av sesami. Det smakar gott och enkelt. Du kan bara grilla den i en ugn. Det smakar bättre du bränner det lite men var försiktig så inte bränner för mycket.

2 portioner, tid: 35-50 min (marinera i ett par timmar innan tillagning)
2 kycklinglårfilé eller kycklingfilé
* Jag tycker att det smakar bättre med kyckling hud.

<Sesami och miso sås>
70g Miso
2 msk Mirin
2 msk Tahini / sesamipasta
1 msk rörsöcker
1 / 2 tsk soja
*Miso och Mirin är Japanska ingredienser. Titta på Grunderna 1

 

<Gör så här>
1. [Marinering] Blanda alla ingredienser av sesami och miso sås in i plastlåda. Marinera kyckling med pasta för mer än några timmar. Man kan börja marinering efter middagen dagen innan du äter.
2. Varm ugnen på 175 grader.
3. [Pre-matlagning som det är lätt att brännas] Ta bort sesami och miso sås in från marinerad kyckling (* Använd såsen när man grillar). Lägg kycklingen i en tallrik och täck med plast. Laga med mikro i 3 minuter (beroende på hur stor kycklingen är men bör halv kokta. ).
4. Sätt förkokt kyckling i en form och lägg i resten av såsen ovanpå kycklingen.
5. Lägg den i en ugn och grill det i 20-30 minuter. Det smakar bättre att bränna lite men inte bränner för mycket. Det är lätt att bli bränd. Man kan också steka med stekpanna om du vill.

 

3 Responses to “Grillad Sesami & Miso Kyckling”

  1. Det var suveränt, väldigt gott att äta. och något alla bör testa! tack för ett gott och nytt recept.

    • Hej Kim! Tack så mycket för din kommentar! Ja, jag vet att det är något helt annalund än svenska maten men jag är sååå glad att det blev smaka gott och du gillar det 🙂 Tack så mycket, Kim!

Trackbacks

Leave a comment