Udon Nudel (Japansk nudel)

Udon är en typ av japansk nudel, som är gjord av mjöl, salt och vatten. The Noodle är tjock, mer än 1.7mm i diameter, som är som italiensk Linguine pasta. Jämfört med Soba (en annan typ av japansk nudel) är Udon mer populär i västra delen av Japan och soppa är ursprungligen nästan genomskinlig. Jag blev förvånad över att det finns även Udon museet som Udon är så populär i västra delen.

Udon museet (bara på japanska)
http://udon.mu/

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 20 minuter
160g Udon nudel
2 ägg
1 / 4 lettace
50g tång Wakame (om du vill)

1000 ml vatten (för att koka Udon)

<Udon sauce>
1000ml Vatten
1 paket dashi (japansk buljong, Hondashi)
0,75 msk salt
0,5 msk soja

Eller
1000 ml Vatten
2 paket Udon soppa lager

<Gör så här>
1. Koka vatten i en kastrull och koka Udon för ca 10min (följ instruktionerna i paketet).
2. När Udon är kokt, avlopp med ett durkslag och skölj med kallt vatten snabbt.
3. Koka upp vatten med en kastrull och tillsätt ingredienserna Udon såsen och koka upp.
4. Lägg lettace, Wakame och aggs. lägg sedan till Udon och koka i en minut.

4 Comments to “Udon Nudel (Japansk nudel)”

  1. Hej! Var kan jag få tag i ingredienserna? Framförallt udon, miso och tång?

    Mvh

    Mattias

    • Hej Matthias!

      Tack för din comment! Om du bor i Stockholm, det finns några japanska mataffärer i Stockholm.
      Du kan titta på:
      Japanska butiker i Stockholm
      On du bor inte i Stockholm, det finns link i websidan om affärer i andra regioner i Sverige. Lycka till!

      Mvh, Yumiko

  2. Tack för att du delar med dig av dina japanska matkunskaper ^ .^ Jag uppskattar verkligen det! Jag hade aldrig upptäckt Udon nudlarna om inte du bloggat om det. Nu är de en av mina favorit nudlar.

    Till helgen skall jag pröva att göra sushi för första gången. Hoppas bara att jag kan få de lika goda som dina ser ut >,<'

    P.S. Hade du inte kunnat lägga upp lite japanska fraser och ord. Det hade varit jätteroligt.

    • Hej Martin! Tack så mycket dina kommentar! Jag är glad att du läser min blogg och hittade Udon! Jag hoppas att du gjorde god och fin sushi.
      Jo, jag ska skriva mer japanska i min blogg. Matane (Vi ses)!

Leave a comment