Grillad Kyckling (Miso smak utan miso)

Jag är mycket glad över det här receptet när jag letade efter ersättning för Miso på grund av det faktum att man inte enkelt kan få miso i Sverige men endast tillgänglig på japansk matäffarer. Jag gjorde en del experiment och fann detta.

Det är lite konstigt, men genom att blanda svensk senap och soja, smakar det nästan som miso grillad kyckling!!! Detta är mycket lätt men mycket gott. Detta recept är ganska nära min andra recept “Grillad Sesami & Miso Kyckling”.

Om du inte äter kött, kan du använda denna sås till torsk eller en annan vit fisk, även för aubergine att grilla.

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 1 timme
2 Kyckling klubbor
salt och peppar

<Miso smak sås>
90g svensk senap (Johnny’s senap)
1 msk soja
*i min recept, jag änvendar alltid japansk soja liksom kikkoman eller yamasa.

<Gör så här>
1. Värma upp ugnen till 225 grader.
2. Om kycklingen är fryst, avfrostning med mikro.
3. satte kycklingen i en form och lägg salt och peppar på toppen och grilla i 10 min i ugnen i 225 grader.
4. Blanda svensk senap och soja till såsen och lägg den över kycklingen.
5. grilla den för ca 30 min i ugn i 200 grader.

Leave a Reply

