Stekt Torsk med Grönsaker Sötsur Sås

stekt torsk med sötsur sås

Jag har inte skrivit min blogg… Men jag lagar fortfarande japansk mat. I Japan äter man många sorter av fisk och torsk är en av dem. Men man får använda andra sorter av vita fisk. Såsen smakar sötsur och kan främja apetite. Det är mycket sås men det är gott att äta såsen med ris också.

<Ingredienser> 2 portioner, 30 min
2 Torsk file
majsstärkelse
salt och peppar

[Sötsursås]
1/2 röd paprika
1/2 grön paprika
1/2 morrot
1/4-1/2 gul lök
1 kub fisk buljong
2,5 msk socker
2 msk vinegär
1 msk japansksoja
3dl vatten
salt och peppar

1 msk majsstärkelse
1/2 dl vatten

<Gör så här>
1. Skiva grönsaker likesom tunna linjer
2. Lägg salt och peppar i torsk och sedan majsstärkelse över torsk.
3. Lägg lite olja i en kastrull och steka skivad gul lök och morrot. När de blir lite genomskinlig, lägg paprika och vatten sedan buljong, socker, och vinegär.
4. Börja steka tosk med olja på en stekpanna.
5. Lägg soja, salt och peppar i såsen och ordna smak. Om vatten förångas för mycket, lägg mer vatten.
6. I en lite skål, blanda majsstärkelse och vatten och lägg i såsen och gör det tjock.
7. Servera torsk med sås och kokt ris.

2 Comments to “Stekt Torsk med Grönsaker Sötsur Sås”

  1. Ser gott ut, jag borde testa det här receptet någon gång! tack för denna samling av recept.

Leave a comment