Harusame Sallad

harusame sallad

Harusame ser liksom ris glasnudel ut men det är oftast gjord av potatisstärkelse. De används ofta för att göra sallader eller som ingrediens i gryta. Harusame har lågt kaloriinnehåll, 50g torkade harusame/en portion är 171kcal och användas ofta för bantning i Japan. Harusame blir ca 3 gånger i vikt efter att man kokar det.

<Ingredienser> 2 portioner, 30 min
100g Harusame (torkad)
1 morrot
5cm gurka
sötbönor (frivillig)
1 ägg + 2msk vatten + 1/4paket buljong (frivillig)
5 skinka (frivillig)
sesame

[sås]
3 msk japansk soja
3 msk japansk vinegär
2 msk rörsocker
salt och peppar
sesamolja

<Gör så här>
1. Skiva morott, gurka och skinka liksom linje. Staka eller mikro ägg blandning och skiva liksom linje.
2. Blanda ingrediener av såsen i en skål
3. Koka vatten. Tillsätta harusame och skivad morrot och koka dem.
4. Blanda harusame och såsen medan harusame är varm.
5. Tillsätta andra ingredienser och servera.

2 Comments to “Harusame Sallad”

  1. Hej, jag älskar dina recept och dess enkelhet! Tack! /Monika

    • Hej Monika! Tack så mycket!!! Jag gillar enkel men hälsosam mat 🙂 Jag är glad att du gillar mina recept. Tack för din kommentar! /Yumiko

Leave a comment