Yakisoba (Stekt nudel)

yakisoba

Jag fick en fråga från en läsare om att skriva om Yakisoba. Yakisoba är stekt nudel med några ingredienser och sås. Typiska ingredienser är gul lök, vitkål och bacon.

Yakisoba kategoriseras som mer som skräpmat i Japan, kanske något rankas mellan varmkorv och pizza. Då är Yakisoba någonting som inte serveras på restauranger men det serveras ofta i utomhusevenemang, till exempel, sommarfestival. Så jag var förvånad att se att Yakisoba serverades på restauranger i Sverige. Men beroende på hur man lagar mat, vet jag att det kan vara nog gott.

<Ingredienser> 1 portion, tid 20 min
1 paket yakisoba *Man kan köpa på Japanska Torget.
200g vitkål
1/4 gul lök
2-3 skiva bacon

*I Japan använder vi färsk nudel till yakisoba men det är svårt att hitta i Sverige. Så använde jag torkad nudel.
*Jag tror man kan använda ramen nudel men textur är lite annalunda…om man använder ramen nudel, använda Bulldog sås (Man kan köpa i japansk mataffärer) till såsen.

yakisoba paket

<Gör så här>
1. Skiva gul lök , och skära vit kål och bacon.
2. Koka upp vatten i en kastrull eller en djup stekpanna (använder stekpannan senare).
3. Koka Yakisoba nudel och vitkål. Man kan bara steka vitkål senare men jag tycker att det är bättre att koka det först eftersom vit kål är hårt.
4. Ta bort Nudel, vitkål och vatten från stekpannan och lägga lite olja i stekpannan.
5. Steka gul lök och bacon. Sätta kokt nudel och vitkål och steka.
6. Tillägga sås pulver som ingår i Yakisoba paketet.
7. Servera det.

2 Comments to “Yakisoba (Stekt nudel)”

  1. Jag älskar din blogg Yumiko! Du är verkligen en inspirationskälla!

Leave a Reply

