Japansk köttbullar

japansk köttbullar

Innan jag hörde från min svenska vän, trodde jag att köttbullar är bara vanliga maträtt som man kan hitta överallt i världen, trott att  det finns skillnader. Så var jag förvånad att höra att köttbullar är svensk traditionell maträtt.

Jag ibland brukade äta köttbullar hemma i Japan. Men det var alltid med sås, det kan vara sötsur soja sås eller tomato sås. Detta recept användar sötsur soja sås. Eftersom jag kunde inte använda alla fylling av japanska dumplings/gyoza,  använde jag det samma fylling/köttfärs blandning den gången. Men detta är ett vanlig recept.

<Ingredienser> 2 portioner, tid 1 timme
250-300g fläsk köttfärs
1 hackad gullök
1 ägg
lite hackad ingefära
salt och papper

[Sötsur sås]
50ml mirin
4 msk japansk soja
4 msk  rörsöcker
1dl vatten
60ml japansk risvinäger
*Om man gillar mer söt smak, tillsätt 2msk tomatoketchap.

1dl vatten
1 msk majsstärkelse

<Gör så här>
1. Hacka gullök och ingefära. Bland alla ingredience med händer och gör bullar.
2. Fritera de köttbullar med en stekpanna, likesom med 1cm av olja i stekpannan. Efter fritering, ta det i hushållspapper för att ta bort extra olja.
3. Ren stekpannan och lägga mirin, rörsöcker, soja, vatten och risvinäger i stekpannan. Värme upp såsen och addera köttbullar.
4. Blanda 100ml vatten och 2msk majsstärkelse i skål och lägga i stekpannan. Addera sesami i toppen och servera. Dett här användade jag stek/kokt salladskåll. Tillsätta bara lite vatten i stekpanna och stek/koka det snabbt.

Leave a Reply

