Tiramisu på 20 min (utan kyltid)

Tiramisu är en av mina favorit efterrätt. Tiramisu är mycket populärt i Japan. Det låter svårt att laga tiramisu men det är ganska lätt ..

<Ingredienser> 4-6 portioner (16cm x 16cm x 7cm form), tid 20 min (utan kyltid)

kakor (e.x. guld marie eller tårte botten)
espresso eller stark kaffe

[a] stor eller medelstor skål
1 äggvita
1 msk socker

[b] medelstor eller liten skål
1,5 dl grädde
1,5 msk socker
liten salt *en halv nypa för att markera sötma

[c] liten skål
1 äggula
1 packet cream cheese eller mascarpone ost (ca 200g-225g)
2.5 msk socker
1/2 msk baileys eller andra liquor

<Gör så här>
1. vispa [a], [b], [c] i varje skål i beställningen. * Om du startar från en annan, måste du tvätta och torka vispa maskinen noggrant att piska en annan skål. Äggvita kan inte piskas bra om du piska med våt eller något sticker.
2. lägg [b] till [c] och blanda noga. sedan lägga [a] genom att försöka att inte bryta bubblor.
3. satte kakor på botten av formen och lägg expresso eller stark café, tillsätt sedan blandningen. Upprepa detta för 2 gånger och gör tre lager.
4. Lägg den i ett kylskåp för mer än 30 minuter. När man serverar den, satte kakao på toppen.

Tags: ,

2 Comments to “Tiramisu på 20 min (utan kyltid)”

  1. Jag gillar också Tiramisu, tack för ett super bra recept!

    • Hej!

      Ledsen för att vara så sent att svara … Jag har varit mycket upptagen de senaste månaderna.
      Men tack för din kommentar! Jag är jätteglad att det recepten fungerade!!

      -Yumiko

Leave a Reply

