Spaghetti alla Bolognese

Jag har varit upptagen igen och kunde inte uppdatera min blogg för ett tag igen … Hur som helst, Förra veckan var jag titta “Sveriges mästerkock” på TV. Det var mycket intressant att Spaghetti alla Bolognese är typisk husmanskost i Sverige, vilket naturligtvis är ursprungligen infördes från Italien, dock. Det är samma i Japan. Jag vet Spaghetti alla Bolognese från min barndom och det har varit ganska populär maträtt hemma. Jag minns att jag alltid var glad och upphetsad när min mor lagade Spaghetti alla Bolognese. Vi kallade det “Spaghetti köttfärssås”, dock.

Jag tror att det är typiskt att lägga Worcestershire sås att göra rik smak. Men i stället använde jag HP sås.  Worcestershire sås är gjord av frukt och grönsaker. Exampel av Worcestershire sås in Japan: http://www.bulldog.co.jp/products/home/item0102.html

<Ingredienser> 2-3 portioner, tid 30 min
300g köttfärs
1 morot
1/2 gul lök
300g hackad tomater
1 liten bit ingefära
1 dl vatten
1 msk tomat ketchap
3 msk rött vin
1 msk HP sås
1 kub buljong
1 msk mjöl
smör
salt och svartpeppar

<Gör så här>
1. hacka gul lök och riv morot och ingefära.
2. värma upp en stekpanna och tillsätt smör. Stek lök, sedan kött, ingefära och morot. Tillsätt salt och peppar, sedan mjöl.
3. Tillsätt hackad tomater och vatten.
4. Lägg buljong, rött vin och HP sås och tomat ketchap.
5. Lägg spagetti och servera den.

Leave a Reply

