Franska Galette

Jag älskar franska galette. Jag har varit till några galette restauranger i Tokyo och jag älskar dem! Galette är en fransk bovetemjöl pannkakor brukar toppning med ägg, kött, fisk, ost, grönsaker skurna, äpple skivor, bär eller liknande ingredienser. Den berömda galette är galette komplett med emmentalerost, en skiva skinka och ett ägg. Här har jag kokat det med riven ost, prosciutto och ett ägg. Dessutom, kokta jag galette med räkor, mozzarella, baby spenat, hackad morot och riven ost. Det är enkelt och gott!

Jag hade ett misstag och detta räkor galette är för tjock, men ..

<Ingredienser> 2 portioner, tid 30 min
[galette] 4-5 galette
100g bovetemjöl
lite salt
1 ägg
300 ml vatten
*Man kan köpa bovetemjöl på mataffärer. Jag använder Saltås bovetemjöl.

[topping galette complete]
3-4 skivor prosciutto
2 ägg
riven ost
salt och svartpeppar
* Detta är för två galette, så för varje galette: 1 ägg, 1-2 proscuitto och riven ost.

[topping galette med räka]
80 g räkor utan scal
1 paket mozzarellaost
babyspenat
1 hackad morot
riven ost
salt och svartpeppar

<Gör så här>
1. Blanda bovetemjöl, ägg och 100 ml vatten. Sedan tillsätta resten av vattnet lite i taget i en skål. Lägg den i kylen i 2-3 timmar.
2. Skär mozzarellaost i små bitar och hacka morot.
3. Värma upp en stekpanna (teflon) med ett lock. utan att lägga olja, satte en stor sked av bovetemjöl blandningen och gör den platt rulla stekpannan.
4. Tillsätt ingredienser och stek med ett lock. Vika de 4 kanterna mot insidan ans tjäna.

One Trackback to “Franska Galette”

Leave a Reply

