Lax och Avocado Don

Jag glömde att ladda upp här … Jag lagade detta recept med överbliven lax efter att ha ätit sashimi. Jag hade bara en liten bit av lax kvar så tillagad med avocado och grönsaker. Don betyder “ris i en skål” på japanska. Så under lax och grönsaker, ris gömmer ..

<Ingredienser> 2 portioner, tid 15min
kokt ris med sushi vinäger
80g lax *på bilden, är det mycket mindre lax men det är bättre att ha mer faktiskt …
1 avocado
1 blad isbergssallad
3cm gurka
1/2 paket guacamole mix
1/2 dl gräddfil
1/2 msk soja
salt och peppar
1 tsk citron saft
soja

<Gör så här>
1. Skiva isbergssallad och gurka. Skär avokado i små bitar. Skiva lax.
2. Blanda avokado, gräddfil, guacamole mix, citronsaft, salt och peppar och soja i en liten skål.
3. I en skål/tallrik, lägg sushi ris, sedan isbergssallad och gurka, och avokado blandning och lax.
4. Tillsätt mer soja från toppen när du äter Don.

Tags: , , , , ,

2 Comments to “Lax och Avocado Don”

  1. Tack för det här receptet! När det gäller mig, är det verkligen så att jag gillar enkla recept. Jag är glad att jag hittade denna hära bloggen.

    • Tack så mycket för din kommentar, Filip! Jag är jätteglad att du hittade min blogg!! Vad kul att du gillar recepten, också!!!😀 Ha det så bra😀

Leave a Reply

