Korv Stroganoff på 20 min

I Japan nötkött Stroganoff är en välkänd maträtt. Men jag fick veta att folk äter korv stroganoff i Sverige. Men det är gott. Jag gjorde detta recept får idén från japanska recept webbplats. Man kan laga korv stroganoff snabbt men med djup smak genom att lägga till HP-sås.

<Ingredienser> 2 portioner, tid 20 min
1 gul lök
10cm falukorv
3 champinjoner
10g smör
250g passerade tomater
3 msk mjöl
3 msk HP-sås
1 kub buljong (grönsaker)
2 msk rödvin *om man vill, inte måste
4 dl vatten
1 dl creme fraîche
salt och peppar

<Gör så här>
1. Skiva gula lök och champinjoner och skär falukorv liksom 1 cm x 5 cm.
2. Värm upp en kastrull och tillsätt smör. Stek gul lök, champinjoner och falukorv. Tillsätt salt och peppar, och sedan mjöl.
3. Tillsätt vatten, buljong, passerade tomater och HP sås och koka i 5 min. Om du vill lägga rödvin.
4. Lägg creme fraiche. Dekorera med torkad persilja och servera med ris eller bröd.

5 Comments to “Korv Stroganoff på 20 min”

  1. Funkar nog hur bra som helst. Men jag vill definitivt ha lite dijonsenap också i min korv Stroganoff. Dom flesta svenska recept säger bara senap (ospecificerat vilken), men “vanlig” senap blir inte alls lika bra.

    Sen brukar många köra chilisås till det här (den svenska varianten är i princip ketchup med mindre socker och med pyttelite chili i), så det går att ersätta HP-såsen med det. Många recept ersätter också en del salt med soja, då får man förstås en lite mörkare sås också, så det beror på om man tycker om det eller inte.

    • Det här är ett exempel på hur jag vill ha min Stroganoff, till exempel:
      http://www.tasteline.com/recept/akta_Korvstroganoff

      Det är väldigt öppet för tolkning, förstås, men är inte alla recept det, egentligen?

      • Hej Andreas! Hehe ja, jag vet att det finns många recept på korv Stroganoff. Så detta är bara ett exempel. Så om du gillar andra recept, du kan bara använda det. Det är naturligt, eller hur??

        Men om man analyserar receptet tror jag strukturen på smaken är inte så mycket olika.
        passerade tomater + buljong – Tomatpuré
        HP-sås – Chilisås, Saft av citron, Socker, Dijonsenap
        * HP sås är sötsur men har kondenserad smak av kryddor
        Creme Fraiche – Creme Fraiche
        Falukorv – Falukorv
        Gul lök – Gul lök

        Jag tror att jag har bra tungan för att känna subtila smaken och jag brukar kan reproducera rätter har jag ätit på en restaurang genom att analysera ingredienserna😀

  2. Nja, jag tror inte HP-sås har nån dijon i sig, fast kanske ett senapsfrö eller två. Men strunt i det, HP-sås borde funka riktigt bra om man vill ha en helhetslösning till Stroganoff.

    Men spana in den här: http://www.heinz.co.uk/sauce-partners/hp-sauce/hp-guinness
    …som jag hittade när jag googlade på HP sauce. Den var så intressant så att jag totalt tappade intresset för att undersöka receptet på HP-sås ytterligare. Jag är ingen stor anhängare till vanlig HP-sås, men jävlar vad jag skulle köpa en Guiness-baserad variant.

    • Hej Andreas, förlått för är sen att svara. Jo, jag använder inte HP sås som det är. Jag tror inte att det är gott men jag vill ha djup i smaken som vi använder Worcestershire sås i Japan.

      http://www.bulldog.co.jp/products/home/item0102.html

      Sedan försökte jag HP-sås som ett alternativ. Det är inte riktigt vad jag vill, men ändå kan ge djup i smaken och det visade sig vara nog gott. Som du sa, är det helhetslösning. Jag kanske bör undersöka mer om såser i Sverige.

      Men om du gillar andra recept, kanske du kan göra din blogg att hänvisa till det🙂

Leave a Reply

