Helg Lunch: prosciutto och romansallad med äggsås

Jag fick en förkylning och har varit mycket sjuk i feber sedan i måndags… men nu känner jag mig bättre. Detta är bara ett förslag på en helg sallad lunch. Naturligtvis är detta inte japanska, men unga kvinnor ofta har detta slags lunch på helgerna i Japan.

<Ingredienser> 2 portioner, tid 20 min
5-6 blad romansallad
2-3 skiva prosciutto
1 avokado
ca 5cm gurka

[äggsås / tartarsås]
2 ägg
3-4 skivade gurka pickles (Smörgåsgurka)
60g majonnäs
1 tsk vit balsamvinäger
1 tsk citronsaft
1 tsk soja * Detta är bara min preferens.
salt och peppar
*Beroende på märke majonnäs, ändra delar av varje ingredienser.

<Gör så här>
1. Koka ägg.
2. Rive pickles och kokt ägg, och blanda med alla ingredienser av ägg sås i en liten skål.
3. Skär alla grönsaker.
4. Sätt prosciutto över salladen och servera med bröd. Om du vill kan du lägga till normal balsamvinäger också.

Leave a Reply

