Bagna Càuda (Italiansk varmt dippsås med ansjovis)

Ibland är jag förvånad över att kända franska eller italienska rätter i Japan inte är kända i Sverige. Detta är fallet. “Bagna cauda” är en välkänd italiensk varm rät och många gourmet tidningen hade speciella frågor om skålen i Japan. Den dippsås är gjord av vitlök, ansjovis, olivolja och grädde och serveras varm. Men jag gillar inte vitlök så mycket så använder jag inte här. Hur som helst, som ingår jag i receptet så att du kan använda om du vill. Man kan äta mycket grönsaker med denna dip sås.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bagna_c%C3%A0uda

<Ingredienser> 2 portioner, tid 15 min
ca 7 ansjovis fisk (ca 1/3 av en burk ansjovis)
1 msk grädde
1 msk extra vergin olivolja
salt och peppar
1 små bitar av krossad vitlök eller 2/3 tsk miso
*Jag använde miso som ett alternativ av vitlök för att ge smak.

grönsaker (exempel)
Man kan använda många olika typer av grönsaker för doppen. Detta är ett exempel.
gurka
paprika
morötter
selleri
kokt blomkål,
kronärtskockor
kokt broccoli
söta boner

<Gör så här>
1. skär ansjovis i mycket små bitar nästan som pasta.
2. Blanda med övriga ingredienser.
3. Micro för 45 seconder till 1 minute eller värma det med en kastrull.
*Det måste serveras varm att smaka dess verkliga smak, annars är det inte smakar så mycket. Det är en enorm skillnad serverar kallt och varmt.

6 Comments to “Bagna Càuda (Italiansk varmt dippsås med ansjovis)”

  1. Du använde väl konserven SARDELL? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sardell

    för den svenska ansjovisen (skarpsillen) man använder till Janssons frestelse är helt annorlunda i smak.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ansjovis_%28fiskkonserv%29

    Bagna Càuda är gott!😉 Vi odlar vår egen vitlök och den har en mycket fin vitlökssmak. Du kan ju prova att klippa blad av ramslök, eller skogslök (kallas kaiplök på Gotland) i såsen (kall) så blir det en fin aning av vitlök bara. (^.^) Om man sätter en vitlök som börjat gro i en liten kruka med sand, så kan man klippa bladen och använda dem i salladen som krydda.

  2. Hej Margareta! Tack så mycket för din kommentar😀 Men förlåt att jag är för sen att svara eftersom jag har varit sjuk.

    Jag visste inte att det finns skillnader i fisken. Klart att jag smakade skillnaderna, men jag tänkte att det är just på grund av skillnaden i varumärket. När jag var i Japan, använde jag riktiga ansjovis. Men jag använde “Abbas ansjovis” (Skarpsill) här. Det smakar annorlunda men jag tror det är ändå ok för Bagna Cauda.
    http://www.abba.se/produkter/sill/anjovis/grebbestads_ansjovis_original_fileer/

    Vad kul att ni odlar egen vitlök!!! Jag skrev att jag inte är så förtjust i vitlök, men jag tycker ändå att det smakar väldigt gott och jag äter det i liksom italiansk mat. Men om det är för mycket, jag gillar inte så mycket.
    Men färsk vitlök måste smaka supergott och fräsch. Blad av ramslök eller skogslök låter också mycket bra! Jag skulle verkligen vilja prova! Jag tror att det smakar bäst att äta så färsk som möjligt! Så jag antar att du smakar de bästa sakerna!
    Ha en trevlig helg!

  3. En dipp med stink som man brukar säga i Sverige. Gott!

  4. Wow… du känner bagna cauda! Det är ett recept från min region Piemonte i norr väst Italien. Så roligt att du känner det… det är inte så känt utomlands.
    Ciao.

    • Hej igen! Wow, du kommer från Piemonte! Kanske du har mycket bättre recept om Bagna Cauda… I Japan är Bagna Cauda väldigt populär, eller kanske man kan säga att alla italiensk mat är populär i Japan!

Leave a Reply

