Tofu Sallad med Sesami och Soja Dressing

Tofu sallad med sesami dressing

I Japan är det vanligt att äta tofu bara med soja och bonit flingor (katsuobushi, som är böjd torkad fisk) som på bilden nedan, eftersom tofu är så fräsch och gott. Men i Sverige är det svårt att få färsk tofu och bonit flingor … Jag åt tofu som jag köpte här på traditionellt sätt men det var bara ok. Så jag gjorde sallad med två sorters dressing, är en sesami och den andra är soja.

Men jag tror också att tofu med italiensk smak är också trevligt. Det finns moderna japansk mat som tofu med torkade tomater och balsamvinäger sås.

Traditionell sätt att äta tofu; soja och bonit flingor

 

 

 

 

Tofu sallad med soja dressing

<Ingredienser> 2 portioner, tid 15 min
100g vit rättika / daikon
1 morot
2-3 blader isbergssallad
5cm gurka

[Sesami dressing]
1.5 msk tahini utan salt
1.5 msk vit balsamvinäger
1 msk rärsoker
1 msk majonnäs (inte måste)
1 msk soja
1 msk miso
1/2 msk oliveolja
1.5 msk sesami
salt och peppar
*Beroende på vilken typ av tahini du använder, kan det vara för salt. Så snälla ordna.

[Soja dressing]
2 msk soja
1 msk balsamvinäger
1 msk oliveolja
salt och peppar

<Gör så här>
1. Riva vit rättika och morot. Pressa daikon med händerna att ta bort lite vatten. Skär gurka, isbergssallad, och tofu (till kuber).
2. Blenda ingredienser av dressing och servera med sallad.

4 Comments to “Tofu Sallad med Sesami och Soja Dressing”

  1. Intressant att tofun i Sverige inte är lika god som i Japan. Jag har aldirg riktigt fastnat för tofu, men med den där dressingen lät det riktigt gott så jag kanske ska ge det en chans till. Tack för tipset!
    Fredagshälsningar från fröken Dill

    • Tack så mycket för din kommentar, Fröken Dill! Förlåt för att vara sent att svara eftersom jag har varit lite sjuk😦 Ja, i Japan kan vi få mycket fräsch tofu som det görs igår men ändå är ok kvalitet här tror jag. Det är mycket trevligt om du kan prova receptet😀 Men kanske jag kan göra bättre soja dressing recept så… jag kommer att uppdatera en annan senare. Ha en trevlig helg!

  2. Den tofun man kan köpa på ICA/Konsum/Whatever är normalt rätt unken. Och dyr.

    Om du har nån slags asiatisk affär i närheten, gå dit och köp i stället. (Behöver inte vara japansk, doufu kom från Kina från början, till exempel.)

Leave a Reply

