Tonakai-don (Renskav och ris i skål)

I Japan är “Gyudon” (nötkött i ris skål på japanska) en välkänd maträtt men här använde jag renkött i stället för nötkött, som jag tror att renkött smakar nästan nötkött och man kan lätt få tunna skivor renkött medan det är svårt att få tunna skivad nötkött.

“Gyudon” betyder nötkött (Gyu) och ris i skål (Don), så jag kallar det “Tonakai-don” som betyder ren (Tonakai) och ris skål (Don).  Det finns ingen riktig Tonakai-don i Japan, dock. Som jag skrev i den andra “Don” recept, det finns så många typer av rätter med ris skål (Don) i Japan.

<Ingredienser> 2 portioner, tid 30min
240g fryst renskav (1 paket)
1 gul lök
200ml vatten
4 msk mirin * Om du inte har Mirin kan du ersätta med ca lite mindre än 1msk rörsoker.
4 msk soja
1 msk rörsoker
ca 40g ingefära (marinerad med vinäger) * Du kan lägga till fler om du vill eller så kan du använda färska istället.

kokt ris

<Gör så här>
1. Skiva lök och ingefära.
2. Tillsätt vatten i en stekpanna och koka lök.
3. Lägg fryst renskav och hälften av ingefära. Ta bort avskum om något.
4. Lägg mirin och rörsoker och koka upp.
5. Lägg till soja.
6. Värm upp kokt ris sedan lägga i en skål. Under riset sätta kokta renskav och dekorera med ingefära.

 

10 Comments to “Tonakai-don (Renskav och ris i skål)”

  1. Ha ha. Du måste vara den första i världshistorien som dokumenterar en don som bygger på renskav.

    • Hej Andreas! Haha😀 Tack så mycket! Jag tänkte bara att det är intressant och smakade så likt riktiga “Gyudon”. Jag kanske kan göra den första “älg don” också!

  2. Vilken bra idé att använda renskav till den här rätten! Jag köper renskav av den bästa kvaliteten hos Renprodukter i Sollentuna! Det är värt besväret att åka dit och handla just renkött, för det är aldrig lagrat hos grossister utan de köper direkt från samerna, oftast från Mittådalen. Köttet smakar alltid gott då paketen är vacade och frystkedjan obruten. Just nu pågår renslakten också! Här är deras hemsida > http://www.renprodukter.se . Jag ska prova ditt recept nästa gång jag lagar renskav, och det blir nog ganska snart! (^.^)

    • Hej Margareta! Tack så mycket for din kommentar! Jag visste inte att du kan köpa den besta kvaliteten renkött i Sollentuna🙂 Det är mycket interessant att de köper direkt från samerna !!! Jag måste prova😀 Det är jättekul om du kan skriva vad tycker om mitt recept efter du ska prova det😀

  3. Hej Yumiko! Nu har jag provat ditt recept. Så gott det blev och så fort det gick att laga. Jag använde renskav från Renprodukter som är återförsäljare för bl a Blindh i Funäsdalen. (www.blindhrenab.se). Finaste kvalitet och aldrig segt! Eftersom deras paket väger 500 gram, så gjorde jag dubbel sats, och nu har vi middag i morgon också. Inte behövde jag ‘skumma av’ köttet heller när det kokade upp. (^.^)
    Om du vill träffa personerna från min trevliga butik med renprodukter, så är de på Skansen på deras Samiska dagar 11-12 februari http://www.skansen.se/aktivitet/samiska-dagar-pa-skansen . Prata gärna mat med dem!

    • Hej Margareta! Det är jättekul att du gillar det recept!!! Jag är jätteglad! Det är intressant att det finns Samiska dagar i Skansen… Det måste vara bra att prova riktig renskav med finaste kvalitet😀

  4. (X_X) マジ腹減って来たぁぁ!面白くて美味しそう!

    • wow, jag är så imponerad att du kan använda japanska!!! お腹が減るほどおいしそうって言ってくれるのはうれしいです!ありがとう😀

  5. 僕は安い牛肉を見かけたら適当な大きさに切って冷凍庫に詰め込みます。牛丼を作るとなれば凍結したまま包丁で薄く削ります。新鮮でないかもしれないが紙一枚の様に薄く切れるんです。

    • Hej Iggy!

      Ledsen för att vara så sent att svara … Jag har varit mycket upptagen de senaste månaderna.
      Tack så mycket för din tips! 実は私も以前からそのやり方で薄切りにしています。焼き肉のレシピでそのやり方も前に書きました。
      薄く切れるから良いですよね。情報ありがとう!

      Yumiko

Leave a Reply

