Teriyaki Kyckling med Majonnäs Sås

Jag vet teriyaki är ganska känd bland svenskar. Men i Japan teriyaki kyckling med majonnäs är ganska populär. Dessutom finns det teriyaki kyckling humburger med majonnäs i Japan; Egentligen McDonald hade teriyaki kyckling humberger under en begränsad period och också en annan humberger kedjan säljer teriyaki kyckling humberger. Majonnäs kan lägga komplex smak och mycket välsmakande!

Kyckling Teriyaki Humberger i McDonald (på japanska)
http://news.mynavi.jp/news/2011/04/04/021/index.html

Kyckling Teriyaki Humberger i Mos Burger (på japanska)
http://www.mos.co.jp/menu/hamburger/teriyaki_chiken/

Jag tror att när du tillagar teriyaki det smakar bättre med kyckling hud. I Japan kan man köpa kyckling med hud och utan ben, men jag kunde inte få ett här så jag använde en med ben … Men jag tycker inte om när kycklingen huden är för fet, efter att jag grillat det, kokade jag det snabbt och kasta bort vattnet med fett.

<Ingredienser> 2 portioner, tid 1 timme
2 kycklingklubbor
200ml vatten (för att kasta bort fett)
100ml vatten (för att smälta rörsocker)
3msk rörsocker
3msk soja
salt
isbergssallad

[Majonnäs sås]
50g majonnäs
1 tsk soja
1 / 2 tsk pressad citron
* kombinationen av majonnäs, är soja och wasabi också mycket populärt i Japan.  Så om du vill kan du lägga wasabi.
1 / 2 tsk wasabi (inte nödvändigt, bara om du vill)

<Gör så här>
1. Värm upp ugnen till 225 grader. Grill kyckling i ugnen 20-30min med lite salt (jag bara använda ugnen eftersom det tar så mycket tid till denna typ av kyckling med stekpanna, men om den är liten kyckling klubbar, är det inte nödvändigt).
2. Värm upp en stekpanna med 200ml vatten och koka kycklingen att bli av med för mycket fett. Sedan täcker stekpannan med ett lock och kasta bort vattnet med kyckling fett.
3. Lägg till ytterligare 100 ml vatten i stekpannan med kycklingen. Tillsätt socker och smält med vatten. Tillsätt sedan soja.
4. Klipp isbergssallad och lägg kycklingen över den.
5. Blanda alla ingredienser i majonnäs sås och lägg i en liten plast påse. Klipp kanten av plastig påse för 2mm och rita linjer över kycklingen för dekoration. Serve it with rice.

Leave a Reply

