Pannacotta på 10 min (exklusive kyltid)

Jag älskar italiensk efterrätt och denna enkla matlagning pannacotta med marshmallow infördes i en japansk tv-program (Receptet var lite annorlunda, dock). Så enkelt och gott. Du kan bara använda micro för detta recept. marshmallow innehåller gelatin och socker, vilket gör det enkelt att göra pannacottan.

<Ingredienser> 2 portioner (ca 180ml cup x 2), tid 10 minuter (exclusive kyltid)
12-13 marshmallow (ca 85g)
200ml mjölk
100ml grädde
1 msk/sked vaniljglass ( inte måste)

[Hallon sås]
40g hallon (frysta)
1 msk rörsocker

<Gör så här>
1. Skär varje marshmallow i 4 bitar eller mer så att de smälter lätt.
2. Sätt marshmallow, mjölk och grädde och mikro den för 1,5 min. Blanda sedan den och igen mikro i 1 min. Blanda tills alla marshmallow är smälter helt. Om den inte smälter nog, micro lite mer som 30 sekunder eller 1 minut.
* Om man laga mindre del, mikro kortare tid.
3. Lägg en sked vaniljglass att lägga till mer smak och smälter men det är inte ett måste.
4. Häll blandningen i små glas eller skål och svalka dem i kylskåp i mer än 30 min.
* Jag rekommenderar att använda ett litet glas eller skål för varje person som pannacotta är så mjuk och skör. Om det är för fester, är det också trevligt att använda plast vin glas du kan köpa i mataffärerna.
5. [hallon sås] Lägg frysta hallon i en liten skål och tillsätta socker över den och mikro för 30 sekund. Blanda sedan den igen och mikro för 15 sekund.
6. När hallon såsen är svalna. häll den över pannacottan.

2 Comments to “Pannacotta på 10 min (exklusive kyltid)”

  1. Jag gjorde en vaniljpannacotta häromdagen.
    Den blev otroligt krämig.
    Dock tog den lite längre tid :)

    http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/08/ar-det-julafton-24-augusti.html

    • Hej! Tack för din kommentar! Jo, kanske det kan ta mer tid för att skära marshmallow. Men vad bra! Jag är glad att den blev krämig.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 225 other followers

