Risotto Med Riskakor på 15 min

Jag bevara oftast kokt ris i frysen men ibland glömde jag att jag inte hade tillräckligt med kokt ris i frysen. Så jag har tänkt att jag kanske kan använda riskakor för ersättning av ris och då jag uppfann den här risotto. Eftersom det finns många italienska restauranger, många människor i Japan som risotto. Detta är risotto med kyckling och champinjoner, som är mycket lätt att laga mat och så snabbt!

<Ingredienser> 2 portioner, tid 15 min
15g smör
1 / 2 gul lök
2 champinjoner (om små, ​​kanske 4-5 champinjoner)
ca 140g kycklinginnefilé eller kycklingfilé
7-8 riskakor
50ml grädde
30g riven ost
1/2 – 1 kyckling buljong
400ml vatten
torkad persilja
salt och peppar

* Beroende på typ av riskakor som normalt eller lättsaltade kan det bli för salt för att lägga till en buljong, så vänligen ordna (jag använde lättsaltade här). Dessutom, om du använder riskakor med ost smak, kanske du behöver inte lägga till ost. Eller om du gillar ost kan du lägga till fler. Man kan ordna.

<Gör så här>
1. hacka gul lök och champinjoner. Skär kycklinginnefilé i små bitar som 1,5 cm kuber.
2. värma upp en djup stekpanna eller gryta (det är enklare att använda en stekpanna vid smältning riskakor). Smält smöret i stekpannan och stek lök och champinjoner. När löken blir genomskinlig, lägg kyckling, sedan salt och peppar.
3. Tillsätt vatten sedan riskakor. riskakor blir mjukt blötläggning vatten. Om riskakor inte blir mjuk, tillsätt lite mer vatten. Lägg kyckling buljong då grädde. Äntligen, tillsätt riven osten och blanda i 30 sekunder eller så.
4. Dekorera med torkade persilja på toppen och servera.

6 Comments to “Risotto Med Riskakor på 15 min”

  1. Gud vad smart att använda riskakor! Riktig risotto med arborioris tar ju jättelång tid att laga. Det här ska jag definitivt prova nån dag! Ditt recept med scotch ägg såg spännande ut också, jag har aldrig sett den maträtten förut. Jag tycker du borde vara med i Sveriges Mästerkock nästa säsong🙂

    • Hej Kattis! Tack så mycket för din kommentar! Jag är mycket glad att du kan prova risotto recept! Jag tycker det är bra att laga enkel men god mat ibland! Jag antar att kanske Scotch ägg inte är riktigt känd i Sverige. Jag frågade om det till ett fåtal personer, men de visste inte. Men kanske många svenskar gillar det som det är kombinationen av ägg och köttbulle. Tack! Det ska bli mycket intressant att gå Sveriges mästerkock nästa säsong men jag tycker att jag borde lära sig mer om matlagning och presentation! Och jag måste lära sig mer svenska🙂 Jag kan inte fortfarande tala svenska så mycket😦 Så kanske några fler säsonger senare😀

      • Jag lagade den här risotton som snabb lunch innan jag åkte till universitetet idag (vi började sent). Jag hade alla ingredienserna hemma så det gick smidigt. Jag tyckte att den luktade ganska mycket som riskakor men det smakade faktiskt väldigt gott!🙂 bra konsistens och god smak från svampen och kycklingen.

        Det är ju bra att du har en blogg på svenska för att öva dig på språket. Det bästa sättet att lära sig ett språk är att använda det så mycket som möjligt. Både genom att tala och skriva.
        Du kanske kan starta en matlagningsklubb i din stad, med tema japan-sverige, och alltså träffas någon gång i veckan/månaden och laga mat tillsammans med svenskar som vill lära sig japanska, och de kan lära dig(och kanske andra japaner som flyttat till sverige) svenska. Det är ganska populärt med matlagnings-kurser/klubbar i Sverige och ett bra sätt att lära känna nya människor och bli bättre på språk om man har det som tema. Ett litet tips bara🙂

      • Hej Kattis! Tack så mycket för din kommentar! Wow, provade du den risotto! Jag är sååå glad igen att du gillar den! Jag vet att riskakor smälter ganska snabbt så vi kan laga mat snabbt efter att du lagt dem.

        Tack för ditt tips! Det är bra idé att starta en matlagning klubb. Det låter väldigt roligt! Jag kanske kan göra en grupp i Meetup.com eller Facebook😀

        Förresten, är jag också en universitetsstudent i masters programme! Vi kanske gå till samma universitet😀

      • Hej Yumiko!
        Ja, det var roligt att prova att laga mat med riskakor, för det gick så fort och blev gott:)
        Haha, ja då kanske vi pluggar på samma universitet😀 mitt är DSV som ligger i Kista.

      • Hej Kattis! Tack så mycket för din kommentar! Jag tror att dina kommentarer är alltid så trevliga och snälla! Jag studerar också vid Stockholms universitet, men en annan avdelning:) Ha en trevlig helg!

Leave a Reply

