Subuta (Fläsk och grönsaker med sötsur sås)

Subuta (på japanska) har sitt ursprung i kinesisk matlagning, men det blev husmanskost i Japan. Vi använder oftast fläsk, lök, bambu, paprika och morot för Subuta men jag ordnade det lite. Dessutom använde jag mer grönsaker som den normala recept. Om du vill kan du välja olika typer av grönsaker.

<Ingredienser> 2 portioner, tid 30 min

200g fläsk file
1 gul lök
1 röd paprika
1 zucchini majsstärkelse
salt och svartpeppar

[Sötsur sås]
4 msk vit balsamvinäger
4 msk Heinz chilisås
1 / 2 kub kyckling buljong
1 / 2 tsk soja
salt och svartpeppar

1 msk majsstärkelse
100ml vatten

dekoration: kokt broccoli (om man vill)

<Gör så här>
1. Skär alla grönsaker i bitar ca 3 x 4 cm eller så.
2. Skär fläsk filen till ca 3 x 3 x 3 cm bitar.
3. Sätt salt och svartpeppar till fläsk bitar och sedan lägga majsstärkelse på varje sida av ytan.
4. Värm upp en stekpanna och lite olja och stek fläsk bitar. Stek alla sidor av fläsk kuben.
5. Ta ut stekt fläsk stycken ur stekpannan och rengör stekpannan med ett kök papper (Man kan bara använda en annan stekpanna också).
6. Blanda alll ingredienserna i sötsur sås (vit balsamico vinegaer, Heinz chilisås, buljong, soja, salt och peppar) i en liten skål.
7. Lägg till en littl olja till stekpannan och stek alla grönsaker. Tillsätt stekt fläsk och när den blir varm, tillsätt sötsur sås.
8. Blanda majsstärkelse och vatten i en liten skål lägger sedan till stekpannan. När såsen blir genomskinliga, det är klart. Dekorera med broccoli och servera den med kokt ris.

11 Comments to “Subuta (Fläsk och grönsaker med sötsur sås)”

  1. Konnichiwa Yumiko-san (kan man skriva så? :D)
    Det verkar jättegott. Jag ska prova att laga det för min pojkvän gillar kinesisk mat. Måste man använda vit balsamvinäger eller går det bra med “vanlig” tror du? (t ex vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger) Jag vet inte så mycket om vinäger😛
    Jag gillar att ditt recept inte innehåller socker, i de flesta andra recepten på sötsur sås jag har hittat brukar det vara mer än 1 dl socker… inte så nyttigt.
    Jag gjorde förresten macarone för några dagar sen, de blev jättegoda! men jag var lite för otålig och orkade inte vänta 2 timmar innan jag la dom i ugnen utan gjorde det redan efter en kvart, så de flesta blev lite spruckna, men jag tycker de blev fina ändå🙂 det syns att de var hemgjorda

    • Konnichiwa Kattis-san(yes, man kan skriva så)!
      Tack så mycket för din kommentar igen! Det är alltid väldigt roligt att läsa din kommentar och jag känner mig väldigt glad då! Det är mycket trevligt om du kan laga subuta. Jag hoppas att din pojkvän gillar det! Du kan använda mer fläsk än receptet och minska grönsaker om han gillar kött.

      Om vinäger, visste jag inte att de andra receptet använda 1 dl!!! socker, det är för mycket. I det här receptet, både vit balsamvinäger och Heinz chilisås redan svett och sura, så du behöver inte lägga något socker. Så jag tror att den andra vinäger är inte söt nog att göra det sötsur sås, så jag rekommenderar att använda vit balsamvinäger eller om du inte har något emot den färg kan du använda vanlig balsamvinäger. Men om du använder vanlig vinäger (t ex vitvinsvinäger Eller äppelcidervinäger), kanske kan du lägga till ca 2 msk socker.

      Wow, jag är sååå glad att du gjorde macarone och gillar dem! Ja, små sprickor är ett bevis på hemlagad och smaken är viktigast:)

      När jag skriver en blogg, är det mest spännande sak att få fina kommentarer som de som från dig! Tack så mycket!

  2. Haha, vad kul att du gillar mina kommentarer, jag gillar din blogg! Är så glad att jag hittade den.

    Japp, han gillar kött, men han gillar grönsaker också. Fast inte lök, när det står i ett recept “1 lök” får jag bara ta 1/4, annars äter han inte ;D

    Okej, så balsamvinäger är alltså sötare än vanlig, då ska jag nog köpa en sån nästa gång jag handlar. Jag har aldrig använt balsamvinäger förut men jag vet att många andra gör det, och det är många recept som har den som ingrediens. Så det är väl på tiden att jag provar. Jag såg i ditt recept för japansk risvinäger att man kan göra egen med balsamvinäger, salt och socker. Så det kommer ju vara bra att ha när jag ska prova att göra sushi i framtiden ^__^

    • Tack så mycket, Kattis! haha, jag är mycket glad att du hittade min blogg!

      Ja, visst är det bra att ordna ingredienser beroende på hans önskemål. Bambu är också bra om han gillar kinesisk maträtt. Du kan också använda fryst wok mix:)

      Jag tror att japanska ricevinegar fortfarande expenseive och inte lätt att hitta i Sverige och ibland kan du använda mycket som när du lagar sushi ris. Så vit balsamico ättika är ett bra substitut och det kan användas till många saker. Just kyckling sallad med balsamvinäger och olivolja är ganska bra.

      Förresten, hur kan man lägga till smilies (ikon) i kommentarer område?
      Ha en trevlig helg!

      • Tack för tipsen! För att göra smileys skriver du : ) eller : D eller : ( fast utan mellanrum. så det blir🙂😀😦
        detsamma, trevlig helg!🙂

      • Tack så mycket, kattis!🙂🙂🙂😀😀 ;D

  3. Jag köpte balsamvinäger och lagade det här idag. Det blev supergott! Min pojkvän gillade det också. Jag hade i förutom paprika, zucchini och lök även morot och vattenkastanj. Allt blev så gott, köttet blev mört och bra, grönsakerna var goda och såsen blev jättegod, perfekt balans mellan sött och surt. Jag trodde inte den skulle bli söt utan socker men det blev den. Tack för ett bra recept! ^__^ Arigatou gozaimasu😀

    • Hej Kattis! Tack så mycket för din kommentar! Jag är sååå glad att subuta visade sig vara mycket bra och du och din pojkvän gillar den🙂 Att lägga morot och vattenkastanj låter väldigt bra! Det är väldigt intressant att få input! Jag ska försöka them. Douitashimashite! Tack för din fina kommentar🙂

  4. Hej Kattis, oj jag kanske inte var klart i en sak. Japansk risvinäger är inte söt och liknar en normal vinäger som vin ättika eller äppelvinäger. Men sushi vinäger är ganska likt, men lite mer sötare än vit balsamvinäger så att man kan göra det med vit balsamvinäger, salt och socker. Hur som helst, jag vet att du pratade om sushi vinäger men bara för att klargöra🙂

Leave a Reply

