Tips för snabbt matlagning

På helger och speciella tillfällen gillar jag att ta tid att laga bra mat. Men jag vet att alla är upptagna på vardagar. I Japan har vi många produkter för att göra matlagningen snabbare och enklare. Även jag tror att många människor använder frys och mikro väl. Här är några tips.

1. Använd frys
2. Använd mikro
3. Planera väl

—————————–
1. Använd frys

* Kokt ris
Alltid när jag lagar ris så kokar jag extra mycket som jag kan frysa in och ta fram när jag vill. Jag packar riset i plast i portionsstora bitar som är praktiska att ta fram till lunch eller middag. Då behöver jag inte koka till varje måltid vilket sparar tid och smakar minst lika gott!!!

* Hälften kokta / Skivade färska grönsaker
För dekoration eller bara lägga till formar, är det mycket mer lättare. Speciellt jag fryser grönsaker för ingredienser pastasås som stekt gul lök, aubergine och zucchini. Om man har tomatsås och tonfisk på burk, lägg den frusna aubergine och zucchini, och salt och peppar. Sedan kommer det att bli en god pastasås inom 10 minuter.  Ibland man inte vet vad man vill äta eller inte går handla mat, men om du har några alternativ att laga mat med frysta grönsaker är det bra.

*Överblivna
När du har överblivna som curry,  köttbullar, och pastasås, kan du frysa dem i en plastbehållare eller i plast. Det är lättare att använda den för en annan tid och förkorta tiden.

2. Använd mikro
Gör tillagningstid kort med micro.

* Bakad potatis
Vanligtvis bakad potatis är så stora så att det tar lång tid att grilla dem i ugnen. Så jag använder bara micro att förauktorisera koka potatis för kanske 3-5 minuter sedan använda ugnen som vanligt. Detta kan minska kanske 25 min eller så för tillagningstid.

* Kyckling
Kyckling är ganska knepigt och ibland kan du se rött kött inuti ens du tror att du kokta nog. Då kanske micro är till hjälp för förelagning.

3. Planera väl

Jag känner mig ibland lat och gör över överblivna för en annan maträtt nästa dag. Man kan planera att laga mer än en normal portion för en måltid för att göra över det för nästa dag eller frysa till ibland i nästa vecka.

Om vissa grönsaker är till försäljning, kan man köpa dem och förelaga vilja steka lite och frysa som den jag skrev för aubergine och zucchini.  Man kan också göra såsen som sesami sås när du har tid och bevara den i en ren glasbehållare i en vecka eller så.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: