Fransk Godis: Choklad Macarone

Som jag skrev tidigare, jag älskar godis! Så förra helgen, försökte jag göra fransk choklad macarone bygger på ett recept i en japansk matlagning hemsida. Det sägs att detta är ett enkelt recept utan fel.
Det var mitt första försök men jag tror jag lyckats! mandel pulver är svårt att få i Sverige men jag hittade den i Lidl.

<Ingredienser> 25 par +
2 äggvita
3 msk socker
120g florsocker (innehållande majsstärkelse)
40g mandel pulver/malde mandel (krossad mandel till pulver)
1,5 msk kakao

* Det finns mindre möjlighet att misslyckas om du använder lite gammal ägg (naturligtvis före utgångsdatum) snarare än de du köpte igår eller idag.

[Ganache] * grädde till sand emellan.
ca 70 g choklad
50g vispgrädde

*Jag tycker det är mer gott att lägga till lite sprit som Bailerys eller Kahlua om det är för vuxna.

 

<Gör så här>
1. Sålla florsocker, kakao och mandel pulver/malde mandel. sätta blandningen i kylen.
2. Vispa äggvita i en skål upp till 70-80%. Tillsätt sedan suger av två gånger och gör det maräng.
3. Tillsätt pulvret och blanda från botten tills det blir lite blank. Var noga med att inte bryta marängen för mycket.
4. Lägg blandningen i en bakelse väska eller plastpåse med kanten klippa i 0.5mm.
5. Pressa den i en bakplåtspapper på 2,5 -3 cm i diameter.
6. Låt den stå ett par timmar tills ytan är torr nog att röra utan att känna klibbighet.
7. Värma upp ugnen till 150 grader.
8. Baka dem i 10-12 minuter i ugnen. Om ytan är att bryta, låt ner temperaturen till 130 grader.
9. [Ganache] Blanda alla ingredienser i ganache och mikro för 40 sekund till 1 minut tills de smälter. Om den är för lös, tillsätt mer choklad. Efter mikro, lägg den i en friedge så att den blir tjock.
10. Slipa ganache mellan macarone.

4 Comments to “Fransk Godis: Choklad Macarone”

  1. Hej Yumiko! Vilka fina macarons du har gjort, det måste vi baka nån dag så du kan lära mig :0)

    Kramar från Jenny och Nelly

    • Hej Jenny!Tack så mycket för din kommentar! Egentligen har jag gjort 3 sorters macarones (hallon, grönt te och choklad) och förde dem till julfest på Martins hus. Javisst, ska vi baka macarone tillsammans. Kramar, Yumiko

      • Oj va häftigt med grönt te, blev dom goda? Skulle va kul om ni kom hit och käkade middag snart, då ska jag bjuda på lasagne och hembakat bröd, jättegott! Kram från Jenny

      • Hej Jenny! Yes, grönt te blev goda också!!! Det är jättekul att äta middag tillsammans! Jag hörde din lasagne och hembakat bröd är supergoda! Kanske jag kan ta macarone med mig🙂 Kram från Yumiko

Leave a Reply

