Yakiniku 2 (Stekt nötkött): Sesamisås

Innan jag laddat upp Yakiniku recept och fann att Yakiniku är mycket populär i Sverige. Detta är en annan Yakiniku recept med sesami sås. Jag gjorde fyra sorters såser, inklusive samma som jag skrev tidigt. Bland de 4 såser, tror jag det första receptet jag redan har lagt till och denna sesami såsen är bästa!

Den sesami såsen är mycket användbar. Det är samma sås som jag använde för noodle. Den kan användas för nudlar, Yakiniku, köttgryta och många saker. Detta Yakiniku recept är mycket enkelt, men smakar mycket bra.

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 30 minuter
400g nötkött (entrecote eller andre kött)
400ml vatten
1 kub kyckling buljong
3 msk soja
6 msk tahini utan salt
2 msk rörsocker

<Gör så här>

Det rekommenderas att förbereda bordet först innan stekning det Yakiniku eftersom Yakiniku kokas snabbt.

1. Sätta alla ingredienser av sesamisås i en liten kastrull och koka tills allt är blandat i några minuter. Se tahini är smälter nog.
2. Skär köttet i 3-4mm.
3. Värm upp en stekpanna och stek gång sidan av nötkött. Sätt ner värmen till mitten och tillsätt sesami såsen och stek den andra sidan. Var noga med att inte steka köttet för mycket och bränna såsen. Såsen kan brännas lätt.

7 Comments to “Yakiniku 2 (Stekt nötkött): Sesamisås”

  1. hej Yumiko!
    Jag tänkte prova att laga yakiniku med den här såsen nu i veckan, för jag har kött hemma och vill prova att göra hemgjord tahini. Ska man äta det med ris eller vad rekommenderar du för tillbehör? Tänkte också fråga om du vet nån butik i stockholm som säljer fina ätpinnar/chopsticks?

    • Hej Kattis, Tack för din kommentar! Det är såå kallt att ni skall försöka Yakiniku! Jag rekommenderar absolut att äta med ris. Det är den bästa! Hemgjord tahini låter väldigt bra🙂

      Om ätpinnar, minns jag att Japansk Torget har tallik och så vidare så jag antar att de har fina trä shopsticks. Jag såg också att Sun ai (ligger på andra sidan av Japansk Torget) säljer ätpinnar.

      Japanska Torget http://www.japanskatorget.com/
      Sunai http://www.sunai.se/svenska/index_s.html

  2. Tack för svaret, Yumiko!🙂 Okej, tack för tipset, jag ska kolla in dom affärerna nån dag😀 Jag tänkte köpa fina ätpinnar för det blir lite roligare att äta japansk och annan asiatisk mat om man har det istället för kniv och gaffel eller tråkiga engångspinnar.

  3. Hej Kattis! Vad kul att köpa ätpinnar för att äta japansk or annan asiatisk mat😀 Jag hoppas du kan hitta på fina ätpinnar😀😀😀

  4. Hej! Tänkte bara skriva att jag lagade den här maträtten för några dagar sen. Såsen var väldigt god, det som blev över använde jag som soppa, mums!🙂 Men nästa gång ska jag nog inte göra min tahini själv för den blev inte så slät, det var svårt att mixa sesamfröna jämnt med min mixer. Men det blev helt ok ändå. Köttet blev inte så bra för mig heller, jag använde lövbiff och man ska nog ha entrecote, för lövbiffen blev ganska torr och seg😛 Så nästa gång köper jag entrecote

    • Hej Kattis! Tack så mycket för din komentar! Jag är ledsen att höra att såsen inte var nog slät men jag är glad att höra såsen var god. Om kött, jag har hört att kiwi(frukt) gör nötkött mjuk … egentligen har jag provat det för heta grytan och det fungerade så mycket men kanske var det mest för att jag kokade för länge. Jag kanske borde göra experimentera med fransysk eller något av mig själv för Yakiniku:)

    • Hej Kattis! Jag provade kiwi för att göra nötkött mörare och det fungerade jättebra! Jag skrev om det i min blogg. Jag hoppas du kan se! Jag ser fram emot din kommentar också😀

Leave a Reply

