Tendon (Tempura och ris med sås i skål)

Tendon är en maträtt med tempura på ris skål, nämligen en kort version av Tempura Don. Don betyder ris i en skål och vanligtvis något kommer på toppen. Tendon smakar gott och enkelt, så när jag lagar mat tempura, jag laga stor portion och använda den för senan på nästa dag.

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 10 min
överblivna tempura, aubergine, bönor och sådant
kokt ris

<Tentsuyu / Sås>
400ml vatten
3 msk Mirin eller Om man har integre mirin, 1,5 msk rörsocker
2,5 msk soja
0,5 msk rörsocker

<Gör så här>
1. värma upp kokt ris med mikro.
2. satte vatten i en stekpanna och värma upp. lägga Mirin, socker och soja och koka den i en minut.
3. Lägg överblivna tempura och koka den i en minut eller så. tempura blir mjukt efter kokning. Men koka inte tempura för mycket och även vara försiktig när du tjänar tempura som den är bräcklig.
4. Sätt ris på en skål och lägg kokta tempura och sås över den.

2 Comments to “Tendon (Tempura och ris med sås i skål)”

  1. Konnichiwa!
    Idag lagade jag den här maträtten till lunch. Det gick supersnabbt att göra för jag hade ju redan tempura och ris från igår, så det tog typ 5 minuter totalt🙂
    Och jag tycker det blev gott, såsen gav en väldigt god smak och det var lätt att äta. Jag åt maten när jag jobbade vid datorn så det var praktiskt att ha allt i en skål. Ser fram emot att prova på fler japanska maträtter! Även dina andra recept som inte är japanska verkar goda, jag blev sugen på att baka macaroons nu när jag såg bilden😀

    • Konnichiwa, Kattis! Tack så mycket för din kommentar igen! wow, är 5 min för lunch förberedelse riktigt bra! Jag är så glad att du gillar Tendon! Det finns många typer av don/ris i skål i Japan, så jag kommer att presentera mer senare:)
      Ja, jag är också mycket glad över att ni kommer att prova en annan recept! Macarone var faktiskt ganska bra:) Tack för din fina kommentar:)

Leave a Reply

