Tempura

Tempura är friterade grönsaker och skaldjul, och är en av de berömda japanska rätterna. Kanske ditt kök blir rörigt med olja men det är värt det smakar gott.

<Tempura Smeten> 2-3 portioner, tid: 1 timme
200ml vatten
1 ägg
2.5dl mjöl
0,5 kub fiskbuljong
några räkor (Om man vill)

<Frying>
1 aubergine
3 svamp
85g socker snap bönor

* Kakiage
1 lök
1 morot
1 svamp
15g socker snap bönor

<dipping sauce>
200 ml vatten
0,5 kub fiskbuljong
1 msk vitt vin
1 msk soja
0,75 msk socker
250g vit rättika

rapsolja eller solrosolja

<Gör så hä år>

1. Blanda alla ingredienser i tempura smeten och lägg den i kylen.
2. Lägg alla ingredienserna i dippsåser och koka i några minuter.
3. Skär grönsaker och skär grönsaker till kakiage i små bitar som 2cm x 2cm.

 
4. Riva vit rättika.
* Förbereda bord innan du börjar fritera som tempura ska serveras så snart som möjligt de är friterad.
5. Värm upp stekpanna med 0.5 – 1cm olja.
6. Doppa skivade grönsaker med tempura smeten och fritera boda sider.

 

7. Efter fritering grönsaker, lägg alla ingredienser i kakiage och fritera.
8. Efter fritering, ta bort olja genom att sätta tempura på hushållspapper ett tag.
9. Om man Vill, lägg kluven rättika i dippsåser och servera med tempura.

3 Responses to “Tempura”

  1. Oishī! ^_^
    Jag lagade det här igår. Intressant sätt att tillaga grönsaker som jag inte har provat förut. Det var gott! Jag lagade en stor portion så idag ska jag göra Tendon till lunch med resterna som blev över. Jag älskar Japan och japansk kultur så därför vill jag lära mig laga japansk mat. Dina recept är jättebra, och jag gillar att du skriver smarta tips om vad man kan ersätta olika speciella ingredienser med (t ex rörsocker istället för mirin) och andra tips som att man kan laga stora portioner ris och frysa in i plastpåsar. Arigatou gozaimasu!

    • Hej Kattis! Tack så mycket för din kommentar! Jag är mycket glad att du har provat och är njöd med tempura! Det är också mycket trevligt att du gillar japansk kultur. Jag gillar svenska kulturen väldigt mycket också! Jag vet att det är bättre att använda riktiga japanska ingredienser som mirin eller matlagning skull men jag tror det är enklare att använda de ingredienser du kan köpa på snabbköp i närheten som du skrev. Det ska bli intressant att höra om din kommentar om tendon senare också. Tack så mycket för fina kommentarer! Arigatou gozaimasu!

Trackbacks

Leave a Reply

