Mat återanvändning: Potatis för Nikujaga (gryta med kött och potatis)

Nikujaga betyder “kött och potatis” på japanska, som är en typisk husmanskost. Så det finns alltid artiklar som sedan om du kan laga laga Nikujaga bra, kommer din pojkvän tror att du kommer att bli en bra fru.

För nikujaga använder vi oftast skivad fläsk eller nötkött men här jag använder malet kycklingkött. Nikujaga är oftast inte huvudrätten, men bara små rätter, så i Japan du brukar äta med ris och soppa, med mera.

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 30min
500-600ml vatten
3-4 överblivna potatis
1 gul lök
1 morot
50g bönor
200g malet kycklingkött *man kan använda fläsk eller nötkött i stället.
0,5 kub fiskbuljong Eller en dashi
2msk råsocker
2,5 msk soja

<Gör så här>
1. Skiva lök och morötter och skär varje potatis till 1 stycken eller så.
2. Koka dem med vatten i en kastrull.
3. Lägg till malet kycklingkött, sedan ta av avskum.
4. Tillsätt buljong och socker.
5. Tillsätt soja och bönor till sist och koka i 5 minuter.

9 Comments to “Mat återanvändning: Potatis för Nikujaga (gryta med kött och potatis)”

  1. Jag kom till den här sidan för att jag satt och kollade in diverse recept, förstås, det brukar vara roligare att göra så att man läser en hel del olika och sen höftar till med nåt slags genomsnitt, med egna tillägg. Till exempel så tycker jag förstås att nikujaga är gott, men saknar ofta lite mer sting i den, så nu provade jag att pilla i färsk chili också (inte för mycket bara, då blir det snarare kinesisk mat…) Sen är jag inte lika förtjust i sött i maten, och ville ha mirin i där också, så mindre socker fick det bli. En rejäl bit ingefära som såg ut som den skulle torka om jag inte använde den snart fick hänga med också. Ingefära är ju både gott och nyttigt, speciellt bra på vintern (precis som nikujaga).

    Mitt recept blev alltså nåt mer i den här stilen:
    2 små gula lökar
    1 löjligt stor bit ingefära
    1 stor röd ganska mild chili, utan frön
    200g lövbiff (väl lyxig bit av kon, kanske, men det var extrapris)
    1 msk råsocker
    3 dl vatten
    1 dl Amontilladosherry (det visade sig för sent att jag hade druckit upp all min sake)
    1 dl mirin
    2 små påsar dashi no moto av katsuo (som jag råkade hitta på ICA i Täby centrum!)
    3 stora potatisar
    2 medelstora morötter
    4 msk Kikkoman (vi svennar gillar ju salt lite för mycket)

    Och resultatet? Tokgott!
    Sen är det visserligen så att jag kan känna att det inte blev “riktig” nikujaga av det hela, japanskt käk ska gärna vara mer lent och finstämt, den här varianten lutar över lite för mycket åt brutalt och högljutt. (Jag får skylla på att jag betydligt oftare lagar rätter från Sichuan.) Å andra sidan har jag hört att det finns lika många varianter på nikujaga som det finns japanska mammor, så nån måste ju rimligtvis laga den på ungefär det här sättet😉

    Saker jag skulle göra annorlunda nästa gång:
    Kanske inte ta i så inihelvete med smaksättarna. Det blev visserligen gott, men lite överdrivet. För en något mer autentisk upplevelse borde det inte ha varit fullt så mycket dashi no moto, sherry och mirin. Ingefäran blev det löjligt mycket av också. Men jag kände för det idag.
    Chilin funkade perfekt för mig, men skulle jag bjuda nån annan på nikujaga för första gången skulle jag inte ta med den.
    Sen sjöd jag hela alltet under lock som pressade ovanpå, “som man ska”, men i och med att jag gjorde det så verkar det som att såsen tar mycket längre tid att reducera till en fastare konsistens. D v s, om man vill göra så, så ska det nog vara aningens mindre vätska till att börja med. Å andra sidan skulle det här kunna bli hur bra som helst om man använder nötköttbitar som kräver mycket tid för att bli bra, typ högrev eller så. (Potatisarna ramlade sönder lite väl mycket nu, dock. Men man kan ju vänta med att stoppa i dom istället.)

    • Tack så mycket för din kommentar igen och recept, Andreas! Det är mycket intressant! Det är så kul att du kan ha din egen recept:)
      Jag tror att du redan vet att i grunden japansk mat är mer mild och inte har sting (kanske wasabi är ett undantag, dock) och kryddor är inte så mycket för det. Vi använder aldrig färsk chili i japansk mat (kanske det är för andra asiatiska länder) medan vi använder lite torkad chili för vissa rätter.
      Men jag skulle älska att testa ditt recept som det låter såååå gott! Jag antar att du är riktigt gourmet person😀 Det låter trevligt att lägga till ingefära .. Jag älskar ingefära🙂 Jag tycker också att jag kan lära mig av dina recept! Tack så mycket!

  2. Jo, tougarashi är ju rätt populärt att ha i på slutet i ramen och så. Men ska jag vara ärlig så har jag alltid tyckt att det är fel sätt att njuta av torkad chili. Den där goda rökta smaken kommer inte alls till sin rätt om man inte ger den lite tid, att det är starkt är ju liksom inte (hela) poängen med torkad chili.

    Fast schichimi funkar på nästan allt, förstås.

    • Tack så mycket för din kommentar, Andreas! Jag vet vad du menar och jag vet nyligen att det finns många Ramen restauranger med chili men de använder antingen torkade eller konserverade chili med olja och inte riktigt färska. *Tougarashi innebär vanligen torkad chili på japanska.
      Men i min tidigare kommentar jag ville bara förklara allmänna saker om traditionell japansk maträtt som vi aldrig använder färsk chili eftersom det är för stark att den dödar ursprungliga subtil smak av ingredienser. Om ingredienserna är väldigt färsk, behöver man inte stark krydda. Jag tror att det är den grundläggande av japanska matlagning. Naturligtvis använder vi shichimi / sju kryddor också, men det är bara lite och inte för allt.
      Jag kan tänka mig färsk chili smakar gott när jag ibland äter thaimat och de brukar använda färsk chili. Så jag tycker det är jättebra att du använder färsk chili om du gillar det😀

  3. Jo, jag använder normalt torkad chili när jag lagar sichuan-mat. Och då menar jag flera nävar med torkade hela chilifrukter. (Sen äter man inte själva chilifrukterna, men dom sprider smakerna till resten av rätten.)

    Om jag lagar thai-käk så tar jag det lite lungnare, och garnerar bara med färk chili på slutet.

    Om jag lagar japanskt så använder jag normalt inte chili, det är liksom inte rätt. Men om jag lagar till mig själv så skiter jag i vad som är rätt och lagar vad som är gott istället😉

    /Andreas

  4. Förresten, har du provat shichimi på pizza? Bästa kryddan nånsin.

    /Andreas

    • Tack så mycket för din kommentar, Andreas! Det låter du är mycket intresserad av asiansk mat🙂 Jo, jag provade shichimi med pizza men det var “japansk pizza”. Det var gott😀 “Japansk pizza” kanske låter konstigt men i Japan vi uppfann nya sorter av pizza liksom “teriyaki kyckling pizza”🙂 Kanske jag kan skriva recept senare.
      På vilken pizza användade du shichimi? Det är kul att du har provat nya kombination!
      Talar om kryddor, jag gillar “Yuzu koshou” sååååå mycket! “Yuzu” är en sorter av citron från Japan som doften är mycket gott och smaka mycket bra. “Koshou” betyder peppar. Det är blending av yuzu och koshou men det passar bra med kyckling. Men tyvärr kan vi inte fina det i Sverige😦

  5. Jag har testat shichimi på ett par olika pizzor, allt från riktigt bra pizza från min högkompetenta kvartersbutik till Billypizza, det funkar på alla nivåer.

    Och jag måste erkänna att svårigheten att få tag på kryddblandningar med yuzu är nästan den enda riktiga bristen dom japanska affärerna i stan har kvar. Jag har länge funderat på om dom som har affärerna kommer från nån mer nordlig region. Jag skulle ha köpt en last när jag var på Shikoku senast, men jag hade bråttom och jag är rätt dålig på språket, så det är ju bara en önskedröm…

    • Tack så mycket för din kommentar, Andreas!!! Det är intressant! Jag ska försöka shichimi med pizza!😀 Egentligen när jag bjöd mina vänner hemma på middag, det var en som tyckte shichimi så mycket och sa att han skulle köpa en.

      Wow, hur imponerande att du har varit på Shikoku! Egentligen har jag aldrig varit där ännu …
      Ja, det är sååå mycket synd att de japanska butikerna inte säljer yuzu. Men jag Fould yuzu skal i JFK, men det smakade apelsin: (Men jag kanske kan be Japanska Torget importera Yuzu produkter nästa gång jag går dit😀

Leave a Reply

