Tsukemen med Sesamisås (Nudel med dippsåser)

Jag fick en förfrågan av tsukemen recept. Tsukeman menar nudel med dippsåser på japanska. Det finns många sorters doppa såser men jag gillar sesami, jag gjorde en sesami sås. Eftersom detta är för doppning, detta är ganska tjock. Detta sesami sås är bra för Udon eller Ramen, men inte för Soba. Om du lägger till vatten (200 ml / portion), kan du använda som vanligt Ramen eller Udon soppa, eller soppa för gryta.

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 20 min
2 portion Ramen eller udon nudel
lettace (om du vill)
sesami för dekoration

<sesami sås>
400ml vatten
1 kub kyckling buljong
3 msk soja
6 msk tahini utan salt
2 msk rörsocker

*Om du vill ha mer volym kan du lägga till kycling köttfärs när matlagning såsen.

<Gör så här>
1. Koka nudlar och skär lettace.
2. Lägg alla ingredienser i sesami såsen i en liten kastrull och koka tills allt är blandat i några minuter.
* Om du vill kan du lägga till 400ml vatten (i 2 delar) för att sesami sås att göra Ramen soppa så att du sätter Ramen i soppan som vanligt Ramen äta med soppa.

3 Responses to “Tsukemen med Sesamisås (Nudel med dippsåser)”

  1. 作ってみました! Jag tror att det var för många kycklingbuljonger som gjorde det saltigt för oss. Men om man enbart doppade nudlarna i såsen så smakade det gott. Själva såsen var för saltig för att använda som soppa (även om vi hade i dubbelt så mycket vatten).
    Vi la till rökt skinka och använde ruccola som sallad bredvid.
    次は、焼き鳥を作ってみます~ その後、コメントを書きます。

    • マティアスさん
      Tack för era kommentarer. Jag är vanligt ledsen att jag skrev fel …. Jag erkänner att det var för mycket buljong och det måste vara en buljong. Jag var förvirrad med nästa rad. Jag kommer att vara försiktig om recepes från och med nu. Jag hoppas att du kan försöka igen med mindre buljong. Jag är mycket ledsen.

Trackbacks

Leave a Reply

