Yakitori (Japansk grillad kyckling)

I Japan använder vi oftast långa lök och kyckling för Yakitori. Men jag försökte med långa lök och det smakade inte gott. Så jag rekommenderar att använda gul lök och paprika, som smakar mycket bra.

<Ingredienser> 2 portioner, 30 minuter

1 gul lök
1 röd paprika
2 kycklingfilé
7-8 lång or flera kort pinnar

<Yakitorisås>

6 msk rörsocker strö
8 msk soja
4 msk torrt vitt vin eller sake
4 tsk majsstärkelse

<Yakitorisås> Den recep också i: Teriyaki/Yakitori sås

1. Blanda alla ingredienser i en kastrull eller stekpanna. Var försiktig så att majsstärkelse helt bör upplösas.
2. Värma upp kastrull eller stekpanna i mitten värme. Blanda snabbt och när såsen blir tjock är den klar.

<Yakitori>

1. Värm upp ugnen till 200 grader
2. Skär kyckling och grönsaker i små bitar som 3 x 3 cm eller 4 x 4 cm.
3. Spjut kyckling och grönsaker en efter en med en pinne.
4. Grilla käppar i 5 minuter. Ta ut ur ugnen och lägg Yakitori sås på båda sidor.
5. Grill ytterligare ca 5-8 min. Det ska kokas, men inte grilla för mycket eftersom de torkar för mycket.
6. Om man vill, lägga till mer Yakitori såsen vid servering.

 

 

8 Comments to “Yakitori (Japansk grillad kyckling)”

  1. すごくおいしかったです!
    Vi skippade dock pinnarna. Sen la vi också till skivade champinjoner.(^ω^) キノコが大好きですから~
    これは最高です!

    • マティアスさん
      コメントありがとうございます!Jag var ledsen för tsukemen receptet häromdagen men jag är väldigt glad att du gillar den Yakitori recept! Lägga champinjoner till Yakitori låter väldigt gott! Jag ska försöka! Tack för din fina kommentar!

  2. Hej, detta är så gott och enkelt- min dotters nya storfavorit och en mycket rikare smak än på restaurang! Men jag undrar vad du använder för soya? Jag har använt kinesisk men tänkte att japansk kanske är bättre?
    Stort tack/zofi

  3. Hej Zofi! Tack så mycket för din kommentar! Jag är jätteglad att din dotter gillar den recept! Jag provade kinesiska soja bara en gång men jag minns det var mycket annorlunda. Det var mer tjock, mer söt och mer stark. Så det ska bli kul om du kan prova med japanska soja också! Stora japanska soja varumärken är Kikkoman och Yamasa. Kikkoman är i grunden säljs i nästan alla snabbköp. Tack och säga hej till din dotter! Yumiko

  4. Konnichiwa Yumiko!🙂 Jag lagade den här maträtten för några dagar sen. Det var supergott!! kycklingen blev perfekt mör och grönsakerna var jättegoda, och såsen var det bästa av allt. Jag använde 2 paprikor (en gul och en röd) och några champinjoner men ingen lök för min pojkvän gillar ju inte det. Serverade med ris och sockerärtor. Jag frågade honom vad han tyckte och han gav maträtten 9 av 10 i betyg😀 Så det här är vår nya favorit kycklingrätt. Den här var min förra kycklingfavorit: http://matpamittvis.blogg.se/2011/april/limekyckling-cashewnotter.html den är faktiskt väldigt god också ifall du vill prova. Lime, soja och honung är gott till kycklingen. Ha det fint!

    • Konnichiwa Kattis! Wow, jag är jätteglad att det var supergott och din pojkevan gillar det och gav en bra betyg😀😀😀
      Jag är mycket imponerad av din matlagning blogg! Dina recept ser så professionellt😀😀😀
      Jag kommer definitivt att prova recepten som ser så gott! Tack så mycket för länken! Jag kommer också läsa dina andra recept! Ha en trevlig helg😀

Leave a Reply

