Indisk Spenat och Kyckling Curry (Saag Chicken)

När jag var i Japan, åt jag i indisk curry restauranger ganska ofta. De är ganska populära i Japan. Denna indiska spenat curry är en av mina favorit men jag har aldrig sett i Sverige … Jag vet inte varför.

Så jag försöker bara laga själv och jag tror att jag helt lyckats. Det ser inte bra ut men det smakar mycket bra och hälsosamt med mycket spenat. Du kan byta ut kycklingen i ost, fetaost, att göra ytterligare en spenat curry, Palak paneer.

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 30 minuter
1 / 2 gul lök
1 msk kumin
2 msk tandoori masala krydda
2 msk curry krydda
1 / 2 msk timjan
2 msk olivolja
salt och peppar

200ml vatten
100g tomatpuré
4 kycklinginnerfiléer eller 1 kycklingfiléer
250g fryst hackad spenat
1,5 kuber vegetabilisk buljong
3 msk creme fraiche

<Gör så här>
1. Hacka gul lök och skär kycklingen i små bitar.
2. Värma upp en kastrull och lägg olivolja (inte värma upp för mycket). Lägg kumin. Kumin är poppar upp som popcorn så flytta kastrullen från spisen om det för varmt och kumin är poppar.
3. Tillsätt kycklingen och stek. Tillsätt sedan alla kryddorna och salt och peppar. Stek tills kycklingen yta är kokt.
4. Tillsätt vatten, tomatpuré  och hackad spenat och koka i 5 min. Lägg till buljong.
5. När den är kokt, äntligen lägga creme fraiche.
6. Servera med nan eller ris.

3 Responses to “Indisk Spenat och Kyckling Curry (Saag Chicken)”

  1. おいしそうです!
    Jag vill börja laga mer Japansk mat. Än så länge har jag bara lagat お好み焼き.
    Har du något bra recept på つけ麺?
    Jag har kollat lite på cookingwithdog på youtube som har en massa Japanska recept. Men det är fortfarande svårt att få tag på vissa ingredienser om man inte bor nära någon Japansk affär.
    Tack för att du bidrar med en massa goda Japanska recept!

    • マティアスさん、ありがとうございます!Tack för ditt cooment!!!
      つけ麺 är för ramen? Om så är fallet, jag måste kolla! Om det är för Soba, du kan använda soba sås som jag skrev tidigare. Jag vet det är svårt att använda riktiga japanska ingredienser hela tiden. Jag kommer att försöka ersätta så mycket som möjligt för ingredienser kan du enkelt få på stormarknader. Jag är mycket glad att du gillar Japanska recepten.

Trackbacks

Leave a Reply

