Okonomiyaki (Japansk pizza)

I västra delen av Japan, speciellt i Osaka, är Okonomiyaki mycket populärt. Jag kommer från Tokyo så jag brukade äta Okonomiyaki en gång i månaden eller två månader, men kanske folk i Osaka äter Okonomiyaki en gång i veckan. Det är som pankakor men med en massa kål och helt hälsosamt. Dessutom kan man lägga till dina favorit ingredienser som bacon och räkor.

<Ingredienser> 2 portioner, tid: 30 minuter
150g mjöl
225ml vatten
2 ägg
1 paket dashi / buljong (pulver)
1 / 4 vitkål

*** Exempel på val av ingredienser *****
1. grundläggande
bacon eller skivad fläsk

2. skaldjur
räkor
surimi

3. moderna
riven ost
konserverad tonfisk
lök
potatis

*I princip kan man lägga vad du vill.

< Topping  >

BBQ-sås / Okonomiyaki sås
majonaise
Katsuobushi (bonito flake) * Du behöver inte om du inte har.

<Gör så här>

1. Blanda vatten, ägg och buljong i en skål.
2. Tillsätt mjölet och blanda.
3. Skär kål och lägg till blandningen.


4. Lägg till din favorit ingredienser.
5. Värm upp en stekpanna. Sätt olja och stek blandningen.
6. Sätt BBQ-sås och majonaise och katsuobushi (om man har) på den japanska pizza.

Man kan också laga mat på annat sätt från “Hiroshima”, andra regionen.
1. Blanda vatten och buljong i en skål.
2. Tillsätt mjölet och blanda.
3. Skiva vitkål.
4. Värm upp en stekt kastrull. Sätt olja och stek mjölblandningen.
5. Lägg kål och ägg och andra favorit ingredienser på toppen av pannkakan innan det är kokta.
6. Stek den andra side.
7. Sätt BBQ-sås och majonaise och katsuobushi (om man har) på den japanska pizza.

10 Comments to “Okonomiyaki (Japansk pizza)”

  1. Okonomiyaki är så jäkla gott. (Jag menar, med det namnet vore det ju konstigt om man inte tyckte om det…)
    Jag tycker dock mycket bättre om Hiroshima-yaki än den typen som finns i östra delen av landet.

    Bästa jag har ätit var nånstans i Okonomi-mura i Hiroshima, fråga mig inte vilken av dom mängerna av små restauranger det var, bara.

    • Tack så mycket för din kommentar, Andreas😀 Wow, du har varit till många platser i Japan. Jag har inte varit till Hiroshima😛
      Jo, Hiroshima fuu okonomiyaki är kanske mer fräsk… men jag tror sås är viktigt också. Det finns också många typer av ingredienser som man kan använda, så det är bra😀

      • Idag lagade jag svennevarianten på okonomiyaki, d v s ugnspannkaka🙂
        Jag funderade på att stoppa vitkål i den, så hade själva basen faktiskt blivit ganska nära, men jag fegade ur i sista sekunden. Mest för att jag aldrig får till dom tunna strimlorna som jag tycker krävs om det ska bli bra.
        Sen så äter man ju normalt ugnspannkaka med bara lingonsylt, förstås, så där spricker liknelsen rejält. Okonomiyaki är inte ens i närheten av samma sak om man inte har rätt “topping”.

        Ingredienserna var alltså ägg, mjölk, vetemjöl, salt, svartpeppar, potatis, morot och skinka. Det enda sättet att göra den mer svennig är att använda vitpeppar istället. Men den var god och gick fort att göra. Lite lök i där också skulle ha gjort den ännu bättre, bara, men det kom jag inte ihåg förrän det var för sent.

        Och det är roligt det där att, när jag pratar med folk från Japan så är det inte ovanligt att jag har varit på fler ställen i landet än dom. Lite konstigt också, med tanke på att dom allmäna kommunikationerna är så superbra, och det är hur lätt som helst att resa runt i landet. Å andra sidan har jag aldrig varit i till exempel Umeå, och det är hur lätt som helst att ta tåget dit, så jag ska kanske inte säga för mycket…

        Jag ska nog försöka ta mig till Okinawa nån gång snart också, men exakt när det blir vet jag inte. (Jag har till och med försökt lära mig tycka om goya, men det har hittills inte gått så väldigt bra. Dessutom är det skitdyrt här, så man får inte testa för ofta.)

      • Hej Andreas! Tack så mycket för din kommentar😀 Det är mycket intressant att du försökt en annan version av Okonomiyaki eller pannkaka. Det låter gott😀 Jag tror alltid att vitkål i Sverige är för hårt och för tätt! Jag förstår att det är mycket jobbigt att skära tunna. Men jag har sett fräsch mjuka vitkål under hösten?? några gånger … Jag tror isbergssallad kan fungera om du lägger dem i de sista minuterna i Hiroshima typ av Okonomiyaki. Det kan lägga krispighet i konsistensen samtidigt färskhet. Om samma sorts matlagning, ibland laga jag fransk galette och crepes med bovetemjöl. Jag njuter sådana recept som galette med lax, cream cheese och ruccola eller med ägg och prosciutto. Det är gott!

        Ja, jag tror alltid att som utlänning, man reser mer … Jag har varit till Gotland, Kirna, Åre, Skåne och många platser och oftast mina svenska vänner förvånad att höra hur många ställen jag har varit..
        Okinawa är ett trevligt ställe att besöka. Jag har varit där. Men ändå Saipan eller Guam (USA) är mer praktiskt att besöka, kanske. Det är jättevacket, vita stränder och smaragdgrönt hav.
        Jag gillar Goya champuru. Jag kokade det många gånger. Om du lägger dem i saltat vatten en stund, kommer bitterheten försvinna😀

  2. Jo, om man förväller goya (alltså, kokar den lätt ett kort tag i saltat vatten) lite innan man stoppar i den i resten av maten så blir den mycket mindre konstig. Ur vår synpunkt, i alla fall. Men jag vill prova råvaror som dom används på plats, inte nån dämpad variant. Jag tycker om bitterheten, det gäller bara att matcha den rätt med resten av maten (och det har jag inte förstått hur man gör än).

    Isbergssallad till okonomiyaki, det låter som en riktigt bra idé. Ännu bättre låter rucola. Det skulle kunna bli otroligt bra ihop med lufttorkad skinka.

    • Hej Andreas! Jo, jag kan förstår vad du menar… jag kommer ihåg en sak. Jag lärde mig av min erfarenhet att goya är inte så mycket bitter när det är färskt. Så kanske det beror på kvaliteten också… hehe kanske rucola och skinka okonomiyaki blir fransk crepe😀 Ha en trevligt helg!

  3. Hmm, har du varit med om lök i okonomiyaki nån gång, förresten? Visst, negi är ju vanligt, men jag menar vanlig gul lök.
    Ju mer jag funderar på saken så är det det enda jag kan sakna som ingrediens jag åtminstone skulle vilja kunna välja.

    Och nu vet jag vad jag ska göra med min hårda och alldeles för tjocka vitkål som jag inte vågade använda till min ugnspannkaka:
    http://receptfavoriter.se/recept/stuvad-vitkal.html

    Det påstås vara husmanskost, men jag har då aldrig sett det när jag växte upp (även om det var ute på landet). Och jag tycker om att laga mat jag inte känner till, även om den är svensk😉

    • Hej Andreas! Yes, jag tror att det är möjligt att lägga till gul lök. Men det är kanske degen blir lite waterly jämfört med cabbase och det kan sakna smaken av krispighet. Egentligen någon frågade om det är brist på sunt förnuft för att lägga till gul lök i Okonomiyaki och nästan hälften sade nej och den andra halvan sa ja … så även. Men det finns en kommentar som “snälla inte lägger gul lök när de inför det till utlänningar”.

      Hmm, jag tycker det är så mycket mjölk/grädde😦

  4. Hej!

    Hittade hit helt av en slump och till ett helt annat recept, men här måste jag ju “wheee!”-a lite… Jag bodde på 90-talet en tid hos en japansk familj i Osaka, som utbytesstudent. De hade inte okonomiyaki särskilt ofta – till mitt stora förtret, jag älskade det! Jag och dottern i familjen fick varsin dag då vi fick önska vilken mat vi ville ha till middag. Dottern valde sushi, fin exklusiv sådan, och jag valde – till familjens höjda ögonbryn – okonomiyaki…!😀

    Jag har aldrig hittat något recept – i och för sig letade jag väl mest intensivt under de första åren efter min tid i Japan, sen har jag lite grand glömt bort det – men jag ska definitivt testa ditt! Tack!

    • Hej Jenny! Förlåt att det blit sent att svara! Men tack så mycket för din kommentar! Vad härligt att du bodde hos en japansk familj tidigare som utbytesstudent! Jag var också utbytesstudent i Sverige på 90-talet🙂 Och jättekul att höra att du älskade okonomiyaki! Jag hoppas att du kunde ha trevligt att laga okonomiyaki!

Leave a Reply

