Tortilla med lite Japansk Smak

I Japan finns det många mexikanska restauranger (det finns svenska restauranger också! Jag vet att åtminstone tre svenska restauranger i Tokyo), så ibland gick jag dit. Faktiskt hemma i Japan är inte så vanligt att laga tortilla, men fortfarande finns det mer än 1000 recept på tortilla i en berömd japansk recept webbplats.
Personligen tycker jag att tortilla är mer smakrik med lite soja och ingefära.

Ingredienser: 2 portioner, 30 minuter

5-6 Tortilla

<Kött>
400g malet blandat kött eller nötkött
1 Taco Spice Mix
1 gul lök
1 ingefära
1 msk soja
1 / 2 buljong

<Grönsaker till topping>
1 / 2 röd paprika
1 / 2 gul paprila
1 / 2 grön paprika
1 avokado
3 lettace blad

<Andra topping>
1dl gräddfil
1/3 OLW Ranch dip mix
salsa chunky
riven ost

<Gör så här>
1. Hacka gul lök och riv ingefära.
2. Jag tycker inte att använda för mycket olja. Så bara steka köttfärs med tefulon stekpanna och vänta på att oljan att komma ut och lägga lök.
3. Efter lök blir nästan genomskinlig, tillsätt Taco Spice Mix och buljong, sedan ingefära. Äntligen lägger soja. Stek tills köttet är kokt.
4. Hacka grönsaker till topping och förbereda andra toppning också.
5. Blanda gräddfil och doppa blanda.
6. Värm upp tortilla och äta med topping.

4 Comments to “Tortilla med lite Japansk Smak”

  1. Vad mycket jobb du lagt ner här. Underhållande läsning!
    Kommer tillbaka, absolut!!

    • Hej Willis! Tack så mycket för din kommentar! Vad härligt att du tycker att det är roligt att läsa min blogg! Jag är jätteglad och välkommen tillbaka!

  2. Jag önskar att man skrivit detta själv! kudos!

    • Hej Marianne, tack för din kommentar! OK, Jag gav fel intryck. Detta är mitt recept och jag har inte tagit det från de andra recepten trots att jag skrev att det finns många recept i japanska recept webbplatser. Ledsen att göra dig missförstådd. Jag tror det är alltid bäst att experimentera med din egen tunga. /Yumiko

Leave a Reply

