Yakiniku 1 (Stekt nötkött): Standard

Stekt nötkött är ganska populärt i Japan både för att äta ute och hemma. Det finns många Yakiniku restaurang och du kan hitta många typer av såser för Yakiniku.

Ingredienser: 4 portioner, tid: 1 timme
800g nötkött (entrecote eller andre kött)
6 champinioner
1 broccoli
4 msk vit sesam

<Yakiniku sås>
200ml soja
4 msk honung
2 msk rörsocker strö
1 msk miso
1 päron
1 äpple
2 gul lök
1 ingefära
<Gör så här>
1. Riv päron, äpple och lök i en gryta.
2. Koka grytan och tillsätt övriga ingredienser utom ingefäran.
3. Riv ingefära i grytan och koka ca. 2-3 minites.
4. Låt Yakiniku såsen svalna.
5. Skär nötköttet i 0.5cm.
6. Marinera köttet med Yakiniku sås i mer än 30 min.
7. Koka broccolin.
8. Hetta upp en stekpanna och lägg olja. Stek det marinerade kött med sås och champinioner.
9. Sätt sesami på toppen av Yakiniku och dekorera med broccoli.

6 Responses to “Yakiniku 1 (Stekt nötkött): Standard”

  1. Detta ska jag prova, ser sjukt gott ut…🙂

    • Hej Kurt! Tack så mycket för din kommentar! Det är jättekul om du kan prova det recept!!!! Jag hoppas det gå bra och det kommer att bli mycket trevligt om du kan berätta för mig senare! 😀 Ha en trevlig helg!😀

  2. Hej Yumiko,

    älskar Yakiniku!!!

    Har tyvärr inte alla ingredi. hemma samt vitkål som jag älskar tillsammans med rätten.
    Ska koka broccolin och har byt ut äpplen sam päron mot vindruvor…..
    Ska bli spännande att prova ikväll

    • Hej Tessan! Vad kul att du lagar Yakiniku med min recept! Jag hoppas det gick bra!!! Jag också gillar vitkål. Tack så mycket för din kommentar! Ha en trevligt helg!

Trackbacks

Leave a Reply

