Lax Don (Lax med sushi ris i skål)

Japanska “donburi” eller förkortningen “don”, betyder “ris skål” som består av fisk, kött, sjuda grönsaker eller andra ingredienser tillsammans och serveras över ris.
Eftersom jag gillar lax mycket, så lagar jag Lax Don dagen efter sushi. Det är snabbt (bara 10 minuter) och gott!
Man behöver bara värma upp kokt ris med micro och blanda med sushi vinäger (Skrev under Temaki sushi). Lägg sedan lax sashimi och grönsaker över riset. Tillsätt soya blandad med wasabi i önskad mängd.

Ingredienser: 4 portion

<Sushi Ris>

  • kokt ris
  • sushi vinäger * Man kan använda vit balsamico vinäger och lite socker istället för sushi vinäger.

<Ingredienser att lägga över riset>

<Att Laga>
1. Värma upp kokt ris med mikro och blanda med sushi vinäger.
2. Skiva rödlök, lax, gurka och avokado.
3. Lägg ris i en skål och över den lägg skivad rödlök, lax, gurka och avokado.
4. Tillsätt soya blandad med wasabi i önskad mängd.
Alltid när jag lagar ris så kokar jag extra mycket som jag kan frysa in och ta fram när jag vill. Jag packar riset i plast i portionsstora bitar som är praktiska att ta fram till lunch eller middag. Då behöver jag inte koka till varje måltid vilket sparar tid och smakar minst lika gott!!!

One Trackback to “Lax Don (Lax med sushi ris i skål)”

Leave a Reply

